|
Ett 100-tal studier som visar
att man inte blir fet av fett

Här är ett urval av studier som visar att ”lågkolhydrat-högfett” är
lika, eller mer, effektivt för hälsa och viktnedgång än ”högkolhydrat-lågfett”
(när det visas lika resultat har grupperna oftast inte fått någon
uppbackning, varför de ätit som de brukar).
Observera
att ingen av studierna visar bättre effekt för lågfettkost!
-
Brehm BJ, Seeley RJ, Daniels SR, D'Alessio DA.
A randomized trial
comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat
diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women. J
Clin Endocrinol Metab 2003;88:1617-23.
-
Foster GD, Wyatt HR, Hill JO, McGuckin BG, Brill C, Mohammed. BS,
Szapary PO och andra. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for
obesity. N Engl J Med. 2003;348:2082-90.
-
Sondike SB, Copperman N, Jacobson MS. Effects of a lowcarbohydrate
diet on weight loss and cardiovascular risk factor in overweight
adolescents. J Pediatr 2003;142:253-8.
-
Demol S. mfl:
Low-carbohydrate (low & high-fat)...
-
Samaha FF, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory J,
Williams T, Williams M, Gracely EJ, Stern L. A lowcarbohydrate as
compared with a low-fat diet in severe obesity. N Engl J Med
2003;348:2074-81.
-
Meckling KA, O'Sullivan C, Saari D. Comparison of a low-fat diet to
a low-carbohydrate diet on weight loss, body composition, and risk
factors for diabetes and cardiovascular disease in freeliving,
overweight men and women. J Clin Endocrinol Metab 2004;89:2717-23.
-
Stern L, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory, J,
Williams M, Gracely EJ, Samaha FF. The effects of lowcarbohydrate versus
conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year
follow-up of a randomized trial. Ann Intern Med 2004;140:778-85.
-
Segal-Isaacson CJ, Johnson S, Tomuta V, Cowell B, Stein DT. A
randomized trial comparing low-fat and low-carbohydrate diets matched
for energy and protein. Obes Res 2004;12 Suppl 2:130S-40S.
-
Yancy WS, Olsen MK, Guyton JR, Bakst RP, Westman EC. A
low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-fat diet to treat obesity
and hyperlipidemia: a randomized, controlled trial. Ann Intern Med.
2004; 140(10): 769-77.
-
Nickols-Richardson SM, Coleman MD, Volpe JJ, Hosig KW.Perceived
hunger is lower and weight loss is greater in overweight premenopausal
women consuming a low-carbohydrate/high-protein vs
high-carbohydrate/low-fat diet. J Am Diet Assoc 2005;105:1433-7.
-
HM Dashti,
TC Mathew, T Hussein et al: Long term effects of a ketogenic diet in
obese patients.
-
Beneficial Effects of Ketogenic Diet..
Dashti m fl
-
Wannamethee SG, et al.
Modifiable lifestyle factors and the metabolic syndrome in older men:
effects of lifestyle changes. Journal of the American Geriatrics
Society. 2006;54(12):1909-14
Dr Briffas blogg
-
Coulston AM, Hollenbeck CB,
Swislocki AL, mfl Deleterious metabolic effects of high-carbohydrate...
-
Parillo M, Coulston A,
Hollenbeck C m fl Effect of a low fat diet...
-
Coulston AM, Hollenbeck CB
m fl Persistence of hypertriglyceridemic effect...
-
Fuh MM, Lee MM, Jeng CY
m fl Effect of low fat, high carbohydrate...
-
Rasmussen OW, Thomsen C,
Hansen KW, m fl Effects on blood pressure, glucose ...
-
Campbell LV, Marmot PE,
Dyer JA, m fl The High-monounsaturated fat diet ...
-
Garg A, Bantle JP, Henry RR,
m fl Effects of varying carbohydrate content ...
-
Parillo M, Giacco R, Ciardullo
AV, m fl Does a high-carbohydrate diet ...
-
Low CC, Grossman EB, Gumbiner B,
m fl Potentiation of effects ...
-
Gutierrez M, Akhavan M, Jovanovic
L, m fl Utility of a short-term 25%carbohydrate ...
-
Hays JH, Gorman RT, Shakir KM,
m fl Resul of use of metformin ...
-
Gannon MC, Nuttall FQ, Saeed
A, m fl An increase in dietary protein ...
-
Gannon MC, Nuttall FQ
Effect of a high-protein,
low carbohydrate ...
-
Boden G, Sargrad K, Homko
C, m fl Effect of a low-carbohydrate diet ...
-
Yancy WS Jr, Foy M, Chalecki
AM, m fl A low-carbohydrate, ketogenic diet ...
-
Daly ME, Paisey R, m fl
Short term effects of severe dietary carbohydrate-restriction ...
-
Nielsen JV, Joensson E
Low-carbohydrate diet in type 2 ...
-
Martin WF, Armstrong LE, m fl
Dietary protein intake and renal function.
-
Nielsen JV, Westerlund P, Bygren P
A low-carbohydrate diet may prevent end-stage renal failure ...
-
Gardner m fl
Comparison of Atkins...
-
Low-carb effective for Teens...
-
Lågkolhydrat bättre än lågfett...
-
"Normalkolhydrat" bättre än lågfett
-
Högfett/lågkolhydrat-kost minskar benägenheten för fetma
-
Rött kött ökar inte cancerrisken
-
LCHF minskar tillväxten av hjärntumör hos möss
-
Högt GI och högt GL ökar risken för hjärtsjukdom hos kvinnor
-
Cochrane: lågglykemisk kost bättre än lågfett för överviktiga
-
NWCR om LC-kost
-
Mayo Clinic om Insulin och Alzheimer
-
Forsythe CE m fl: Comparison of Low Fat and Low
Carbohydrate...
-
Colene K m fl: Short time changes in lipoprotein...
-
Women's Health Initiative
-
Weight loss with a low-Carbohydrate, Mediterranean or
Low-Fat Diet, Iris Shai m fl
-
Översikt, 13 studier på lågkolhydratkost Obesity Reviews -08
Om Diabetes
-
Artikel: Är kosten en grundbult vid behandling av diabetes?
-
Lista på studier på LC vid diabetes
-
071228 ADA tillåter LowCarb
-
Läsk och juice ökar risken för diabetes Julie Palmer m fl -08,
Archives of Internal Medicine
-
Accord, mera diabetesmediciner ökar dödligheten
-
Artikel av Richard Feinman:
Kolhydratrestriktion vid diabetes t2 och MetS, med översättning
-
Kolhydratrestriktion bromsar försämring av njurfunktion vid diabetes JV
Nielsen m fl i Läkartidningen
-
Vilseledande råd om fett från expertgrupper Ralf sundberg och Johan
Hedbrant Ron Raab:
Why I think Low Carb/Low Insuline...
-
Lågkolhydratkost vid typ 1 diabetes, JV Nielsen
Om Mjölkfetter
-
Om mjölkfett i Norsjöprojektet
-
Samband mellan intag av feta mjölkprodukter och viktutveckling
-
Ur ULSAM, Uppsalastudien
-
Om
Malmöstudien ur
Fetmaparadoxen
-
Fet kost inte farligt för hjärtat Margret Leosdottir
-
Elwood m fl Mjölkdrickande minskar risken för hjärtinfarkt och
stroke
-
Mozzafarian m fl mer mättat fett ger mindre hjärtsjukdom
-
Fleromättade fetter sämre än mättade B Vessby, C Berne m fl
-
Mättat fett sänker kolesterolvärdet B Vessby m fl
-
Intag av mjölkfett minskar risken för hjärtsjukdom
-
Natural transfats hot harmful
-
Mjölkintag och metabola syndromet
-
Mjölkfett och hälsa, artikel i Nordisk nutrition
-
Om olika fetter
-
Omestrade fetter (typ Becel) och transfetter höjer blodsockret
-
Fyraåringar som äter mera fett väger mindre
-
Margarin ökar risken för cancer ur Aftonbladet
-
Film (YouTube) om sambandet mellan blodkolesterol och hjärtsjukdom
-
Läkartidningen: Mättat fett är inte farligt för hälsan dec -07
-
Industriella transfetter ökar risken för bröstcancer april -08
-
Omega-6-fetter kopplade till bröstcancer Feta
lögner skriver om det
-
Fetträdslans historia Översättning av Gary Taubes artiklar. Ur
Fetmaparadoxen av Johan Hedbrant
Om Cancer
-
LC kan bromsa prostatacancer
-
Om demens
-
The effect of borderline diabetes
on the risk of dementia...
-
Alzheimer: Typ 3 diabetes?
Om Ögonen
-
Snabba kolhydrater kan accelererera synförsämring
Samt några genomgångar
om diabetes och metabola syndromet:
-
Arora SK, McFarlane SI.
The case for lowcarbohydrate diets in diabetes management. Nutr Metab
2005;2:16-24
-
Volec JS, Feinman RD
Carbohydrate restriktion improves the features of Metabolic Syndrome.
Metabolic syndrome may be defined by the response to carbohydrate
restriction. Nutr Metab (Lond) 2005 Nov 16 ; 2:31
-
Volec JS, Forsythe CE.
The case for not restricting saturated fat on a low carbohydrate diet.
Nutr Metab 2005; 2: 21
Artiklar med referenser till de flesta kontrollerade low carb studier.
-
Livsmedelsverkets kostrekommendationer är verkningslösa
-
Kostdoktorn sammanfattar diskussion i Läkartidningen sommaren -08
Fortsatta debattartiklar i LT
nr 37-08
-
Ralf Sundberg m fl:
Varför förnekar "kostexperter" vetenskapen?
- och
Andreas Eenfeldt:
Hög tid för nytänkande i kostfrågan
Om du är intresserad men inte har möjlighet
att söka dessa artiklar själv, kan du säkert få hjälp av ett bibliotek att
få utdrag från studierna.
Flera av studierna finns beskrivna i
Fetmaparadoxen (länk i bloggmarginalen)
060916: Jag har från Göran Johannesson fått
en länk till Active lowcarbers forum där det finns en lista med
vetenskapliga studier.
Bra artiklar om kostfrågan
070113 Klassiska artiklar av
vetenskapsjournalisten Gary Taubes (punkt 1 & 2)
-
Soft Science of dietary Fat
och
What if It´s All Been a Big Fat lie
-
En Recension av Taubes
bok: Good Calories, Bad Calories
-
Uffe Ravnskov:
The questionable role....
-
Göran Peterson:
Kost och ateroskleros
-
Uffe Ravnskov
Beware of the carbs
-
Johan Hedbrant:
Kostråden till diabetiker baseras inte på studier av diabetiker
-
Föredragen vid Leo Prize-konferensen -07
-
Göran Peterson:
Sukralos och sötningsmedel
-
Eric Westman, Richard Feinman m fl:
Low-carbohydrate nutrition and metabolism
-
Richard Feinman: Lowcarb...why
you don't want the "experts" to tell
you...
-
Ralf Sundberg:
Dagens kostråd vid diabetes saknar vetenskaplig evidens
-
Karl Arfors:
Myndigheter litar på gammal kunskap
-
Göran Petersson Artiklar
om kolhydrater och klimathotet
Slutord
Om Du träffar på någon
som påstår att det inte finns vetenskapliga bevis för lågkolhydrat metoden
kan du hänvisa till denna referensförteckning.
Be sedan att i gengäld
få ta del av motsvarande referenser som på ett relevant sätt påvisar fördelar med lågfettkost jämfört med lågkolhydrat! Och om du mot förmodan
får en bra förteckning vore jag tacksam om jag fick ta del av den.
Jag har frågat åtskilliga professorer och dietister, men inte fått ett
enda svar!
Partille oktober 2008
Mvh
Solveig A. Kiander
LCHF Hälsa Väst
Hemsida:
http://lchfhalsa.se/
Email:
solveig@lchfhalsa.se |